NLEN

Van kennis naar invloed

Zoals Regis McKenna ooit zei: de beste marketing is educatie. Wat dat betreft hebben kennisgedreven organisaties goud in handen. Maar voor een goed verhaal is meer nodig dan kennis alleen. Hoe verpak je complexe materie in heldere boodschappen, en hoe zorg je ervoor dat je experts deze goed over de bühne kunnen brengen?

Mijn naam is Marcel van de Hoef. Ik ontwikkel podcasts, artikelen, jaarverslagen en andere publicaties waarmee financiële organisaties hun expertise kunnen vertalen naar invloed in de markt.

Expertise

Team

Markt

Kennis overdragen is een kunst

Herken je dit? Je spreekt iemand die enorm veel van zijn vakgebied weet, maar om een of andere reden komt zijn verhaal totaal niet aan. Je hoort alleen maar feiten en zodra jij aangeeft dat je het niet begrijpt, gaat de turbo aan en komen er... nog meer feiten.

Feiten zijn belangrijk, maar ze overtuigen niet. Als je impact wil, moet je verbinding maken met je doelgroep. Dat begint met het besef dat jij als expert een enorme kennisvoorsprong hebt, en dat lang niet iedereen begrijpt waarom jouw verhaal de moeite waard is.

Hoe overbrug je die kloof? Ik interview experts en ontwikkel op basis daarvan podcasts, artikelen, jaarverslagen en andere publicaties waarmee kennisgedreven organisaties hun thought leadership kunnen vergroten.

Hoe kan ik helpen?

Via communicatie help ik kennisgedreven organisaties om hun thought leadership te vergroten. Daarbij richt ik me primair op vermogensbeheerders en andere spelers met veel kennis over de financiële markt. De onderstaande diensten geven een beeld van wat ik voor jouw organisatie kan betekenen.

Podcasting

Podcasting kan een effectieve manier zijn om je invloed in de markt te vergroten. Zo kan je als kennisgedreven organisatie je experts pitchen als gast voor podcasts van influencers en andere bedrijven, maar je kan ook een eigen show beginnen. Afhankelijk van de behoefte van de klant bied ik hiervoor de volgende diensten.

Pre-launch:
  • Strategisch communicatieadvies: wat wil je bereiken, is een podcast wel het juiste middel?
  • Ondersteuning rondom de lancering van de podcast: van het kiezen van een format tot technische realisatie
Per episode:
  • Voorbereiding van de gast inclusief interviewcoaching voor wie dat nodig heeft
  • Leiden van het interview (hosting)
  • Advies over doel, doelgroep en messaging om de focus scherp te krijgen
  • Editing en post productie zodat de podcast klaar is voor distributie
  • Schrijven van show notes, blogs en andere teksten om de impact van de podcast te vergroten
Case: NN Investment Partners

Voor NN Investment Partners (NN IP) maakte ik als podcast host en producer inmiddels ruim 70 episodes van Market Talk. In deze Engelstalige podcast voor Europese institutionele beleggers delen NN IP-experts iedere twee weken hun visie op de laatste marktontwikkelingen en investeringstrends.

Luister naar Market Talk
Podcasting

Button Text
This is some text inside of a div block.

Podcasting

Podcasting kan een effectieve manier zijn om je invloed in de markt te vergroten. Zo kan je als kennisgedreven organisatie je experts pitchen als gast voor podcasts van influencers en andere bedrijven, maar je kan ook een eigen show beginnen. Afhankelijk van de behoefte van de klant bied ik hiervoor de volgende diensten.

Pre-launch:
  • Strategisch communicatieadvies: wat wil je bereiken, is een podcast wel het juiste middel?
  • Ondersteuning rondom de lancering van de podcast: van het kiezen van een format tot technische realisatie
Per episode:
  • Voorbereiding van de gast inclusief interviewcoaching voor wie dat nodig heeft
  • Leiden van het interview (hosting)
  • Advies over doel, doelgroep en messaging om de focus scherp te krijgen
  • Editing en post productie zodat de podcast klaar is voor distributie
  • Schrijven van show notes, blogs en andere teksten om de impact van de podcast te vergroten
Case: NN Investment Partners

Voor NN Investment Partners (NN IP) maakte ik als podcast host en producer inmiddels ruim 70 episodes van Market Talk. In deze Engelstalige podcast voor Europese institutionele beleggers delen NN IP-experts iedere twee weken hun visie op de laatste marktontwikkelingen en investeringstrends.

Luister naar Market Talk
Podcasting

Begeleiding expertpanels op investment events (Eng/NL)

Als moderator van expertpanels op investment events lever ik onder andere de volgende diensten:

  • Strategisch communicatieadvies: wat wil je bereiken met het panel, wie kun je het best uitnodigen?
  • Research en prep calls om de juiste focus in het debat te vinden, en de gasten voor te bereiden op hun optreden
  • Presentatie van het live debat
  • Eventuele productie van één of meer podcasts om het momentum van het event te verlengen
Case: Morningstar Debat 2021

Voor Morningstar presenteerde ik op 1 december 2021 het Engelstalige debat 'How to put ESG into practice' met gasten van Robeco, ASN Impact Investors, de AFM en Morningstar. Na afloop produceerde ik twee podcasts voor Morningstar, om het momentum van het event te verlengen.

Bekijk het Morningstar debat
Begeleiding expertpanels op investment events (Eng/NL)

Sparren met de communicatiefluisteraar

Zit je met een ingewikkeld communicatievraagstuk of worstel je met de lancering van een podcast of een ander middel?

Boek 60 minuten in mijn agenda voor meer helderheid. Ik luister, daag je uit en stel vragen, zodat binnen een uur meer focus ontstaat op je doel, doelgroep en boodschap.

Met deze dienst richt ik me vooral op marketing- en communicatieafdelingen van financiële organisaties, zoals vermogensbeheerders, investeerders en banken.

Investering: 200 euro ex. btw.

Boek een online sessie
Sparren met de communicatiefluisteraar

Jaar- en duurzaamheidsverslagen

De afgelopen tien jaar heb ik veel ervaring opgebouwd met jaar- en duurzaamheidsverslagen in het Engels en Nederlands voor onder andere de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), NN Investment Partners en Liberty Global. Ik zie het als een uitdaging om complexe materie om te zetten in heldere taal, en floreer vooral in projecten waarin interviews met experts een centrale rol spelen.

Afhankelijk van de behoefte van de klant bied ik onder andere de volgende diensten:

  • Strategische advies, zodat meer focus ontstaat op doel, doelgroep en algehele verhaallijn
  • Interviews met experts om een kritische noot aan verslagen toe te voegen
  • Schrijven van alle teksten voor jaarverslagen op basis van research en interviews met interne en externe experts
  • Productie van journalistieke cases waarmee bedrijven hun inspanningen en prestaties van het afgelopen jaar tot leven brengen
Case: Expert interviews voor duurzaamheidsverslag (Engelstalig)

Vermogensbeheerder NN Investment Partners wilde een kritische noot toevoegen aan het jaarlijkse duurzaamheidsverslag. Het resultaat: zes aansprekende interviews die het verslag scherpte geven en het hele jaar kunnen worden ingezet voor (social media) campagnes. [Download het verslag via deze link]

Case: Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, BOM (Nederlandstalig)

"Het is bij Marcel nooit ‘U vraagt, wij draaien.’ Hij stelt kritische vragen en denkt continu met ons mee."

Lees de BOM-case
Jaar- en duurzaamheidsverslagen

Lanceer je eigen expert podcast

Wil je een podcast lanceren maar weet je niet waar je moet beginnen? Boek een 90-minuten durende call met mij en ontdek of een podcast iets is voor jouw organisatie en, zo ja, wat de vervolgstappen zijn.

Deze online dienst is uitsluitend bedoeld voor kennisgedreven organisaties of zelfstandige experts die hun thought leadership willen vergroten.

Investering: 300 euro ex. btw.

Boek een podcast sessie
Lanceer je eigen expert podcast

Interview- en mediatraining

Je staat op het punt om een interview te geven over je expertise. Om je op deze mooie stap voor te bereiden, bied ik 1-op-1 interview- en mediatraining aan. Hierbij kunnen onder andere de volgende thema's voorbijkomen.

  • Wat is de essentie van je verhaal en hoe bereik je daarmee je doelgroep?
  • Hoe bereid je je als expert zo effectief mogelijk voor op een interview?
  • Hoe werk je samen met een interviewer?
  • Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je verhaal als een jas gaat zitten?

Interviewtraining- en coaching is maatwerk. Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden.

Mail of bel mij
Interview- en mediatraining

Wat kun je verwachten?

Altijd vanuit de inhoud

Als je iets niet begrijpt, kun je er niet over communiceren. Dankzij mijn financiële specialisatie dring ik in interviews sneller door tot de kern. Dat levert betere content op, bespaart tijd en zorgt ervoor dat experts graag meewerken aan een volgende productie.

Betrokkenheid en aandacht

Ik ga bij voorkeur langdurige partnerships aan, zodat ik mijn klanten goed kan leren kennen. Die betrokkenheid uit zich ook in mijn aandacht voor de content die ik maak. Zo doe ik geen spoedklussen, omdat ik geloof dat elk verhaal tijd nodig heeft om te rijpen.

Scherp op toegevoegde waarde

Ik hoor het steeds vaker: "we moet iets met video" of "iedereen heeft een podcast, wij moeten er ook één!" Maar wat wil je er eigenlijk mee bereiken? Ik daag jou uit, stel vragen en prikkel, zodat jij het communicatiemiddel kiest dat past bij je doel en doelgroep.

Duidelijkheid en transparantie

In projecten maak ik heldere afspraken, zodat iedereen weet wat hij wanneer kan verwachten. Als iets niet kan, vertel ik duidelijk waarom niet en wat de alternatieven zijn. En mocht er een keer iets fout gaan, dan is communicatie daarover mijn hoogste prioriteit.

Over mij

Mijn naam is Marcel van de Hoef, en ik help financiële experts en hun organisaties bij de ontwikkeling van leiderschap in communicatie en gedrag. Of ik nu werk als podcasthost, interviewer, trainer of coach, betekenisvolle gesprekken vormen de rode draad in alles wat ik doe.

Ik begon mijn carrière ruim 20 jaar geleden als journalist, werkte onder andere voor Bloomberg en vervulde diverse managementrollen in de (financiële) media- en communicatiesector. Inmiddels ben ik - naast mijn werk als coach – al ruim tien jaar actief als zelfstandig communicatie-expert en interviewer van investeerders en ondernemers.

Ik heb een grote belangstelling voor communicatie, menselijk gedrag en leiderschap die ik voed via mijn podcast en blog Meeting Strategist. Ik woon met mijn gezin in Hilversum, waar ik als natuurliefhebber en wandelaar dagelijks in de bossen te vinden ben.

Wat klanten zeggen

Lees de volledige reviews op LinkedIn
Jurjen van de Pol
Head of Content at NN Investment Partners

Marcel has hosted and produced more than 70 episodes of our Market Talk investment podcast in the past one and a half years. I highly recommend him. He helped explain our market views and research to clients, prospects and other investors. As a former financial journalist, Marcel knows how to work with portfolio managers and investment specialists. He turns complex ideas into compelling podcast episodes that are both informative and entertaining to listen to. Marcel is very pleasant to work with. He constantly challenges the team to pin down the message and create the right story to achieve our goals.

Mark Belsey
Senior Healthcare Investment Analyst at NNIP | Certified ESG Analyst

Marcel has been an excellent host for the five podcasts we’ve worked together on. He spends time constructing thoughtful questions, he capably drills down to the heart of the issue and he helps to make complex ideas simpler and more understandable. His hosting and editing is highly professional and I really look forward to working with him on future episodes!

Bram van den Hoogen
Marketing Communications Manager bij Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM)

Marcel laat zich het beste omschrijven als strategisch copywriter. Met oog voor de context, de boodschap van de klant en een fijne journalistieke neus, bouwt hij mee aan je merk. In mijn geval dat van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Soms als critical friend, soms als sparring partner, soms als hands on tekstschrijver. De afgelopen twee jaar leverde Marcel in deze rollen een waardevolle bijdrage aan onze herpositionering waarin ondernemend Brabant centraal staat. Marcels werk richt zich vooral op het vertalen van onze nieuwe communicatie- en contentstrategie in het jaarverslag, het jaarbeeld, verschillende ezines, publicaties en persberichten. Marcel heeft aan een half woord genoeg en neemt projecten van A tot Z uit handen. Een meer dan prettige samenwerking in zowel inhoudelijk als persoonlijk opzicht.